Tekst John Holtvlüwer
Foto’s Ron den Hertog
Tussen de stormen door togen een flink aantal leden van de Oldtimer Club Leusden naar Maartensdijk voor een bezoek aan Autobedrijf van der Meij classics.
De koffie met appelgebak stond klaar in het no nonsens garagebedrijf. Je kon zien dat er hier nog echt gesleuteld werd.
Wat mij als bourgondisch persoon gelijk opviel op het industrieterreintje waren de vele bedrijven die in het vlees zaten. Ik zag een lekker visje, een poelier, een kippenlogo en een barbequespecialist. Als tegenhanger zat er ook een dierenkliniek, dit om het te compenseren zullen we maar zeggen.
Het mooie is altijd dat je bepaalde zaken niet verwacht. Dat was ook in het pand bij van der Meij. In de showroom stonden recente modellen en dan vooral op Peugeot gericht met daaraan gekoppeld het merk Citroen. Maar wat achter bepaalde muren en kantoortjes zat dat is waar we voor kwamen.Van een goudgele Volvo 262 coupe Bertone door naar verschillende types van de Peugeot 404.
Maar ook Amerikanen, zelfs een hele forse Imperial van 2400 KG tot een Renault 4 bestel in Renault kleuren.
Aan de andere kant van het pand ligt de spoorbaan tussen Utrecht en Amsterdam. Per dag komen hier 10 duizenden mensen voorbij. Ze moesten eens weten wat voor moois hier zou staan.Bij sommige bedrijven heb je het gevoel dat het van die gladjanussen zijn, maar niet bij van der Meij. Betaalbaar autorijden voor een eerlijke prijs. Als Bart zou zeggen : die auto is goed dan geloof ik dat. Anders hou je het ook niet al meer dan 30 jaar vol in dit vak.
Cilinders zo groot als conservenblikken.Op een gegeven moment ging Bart van der Meij ons voor naar zijn huis waar ook “moois” in de garage zou staan. Dit was dus ook zo. Wanneer zag u voor het laatst een Hudson ? In de Disneyfilm Cars speelde hij een hoofdrol. Bart had er twee staan, een Hudson Hornet en een Commodore. Hij vertelde over de Cilinders die zo groot waren in omvang als conservenblikken.
In de Hornet lag een zescilinder met een inhoud van over de 5 liter. Zo’n blok blijft wel heel. Dat is heel wat anders als de auto’s van tegenwoordig die qua cilinderinhoud eigenlijk altijd op hun tenen moeten lopen. Ik heb nu verschillende techniekmensen gesproken en ze geven allemaal aan dat de kans op olieverbruik en dat het eerder aan het eind van hun latijn is logisch is. Hoezo dan duurzaam ? Misschien kunnen die groene rakkers dat eens uitleggen met hun theoretisch gezwam ?Op de terugweg heb ik mijn Beierse 2.5 liter zescilinder ook maar eens laten draven op de A28. Kontje naar beneden en het neusje omhoog. 30 Jaar oud en ik vlamde ze allemaal voorbij. Ik weet het mag ook niet, maar af en toe een beetje ondeugend is ook wel leuk.
Foto’s Ron den Hertog
Tussen de stormen door togen een flink aantal leden van de Oldtimer Club Leusden naar Maartensdijk voor een bezoek aan Autobedrijf van der Meij classics.
De koffie met appelgebak stond klaar in het no nonsens garagebedrijf. Je kon zien dat er hier nog echt gesleuteld werd.
Wat mij als bourgondisch persoon gelijk opviel op het industrieterreintje waren de vele bedrijven die in het vlees zaten. Ik zag een lekker visje, een poelier, een kippenlogo en een barbequespecialist. Als tegenhanger zat er ook een dierenkliniek, dit om het te compenseren zullen we maar zeggen.
Het mooie is altijd dat je bepaalde zaken niet verwacht. Dat was ook in het pand bij van der Meij. In de showroom stonden recente modellen en dan vooral op Peugeot gericht met daaraan gekoppeld het merk Citroen. Maar wat achter bepaalde muren en kantoortjes zat dat is waar we voor kwamen.Van een goudgele Volvo 262 coupe Bertone door naar verschillende types van de Peugeot 404.
Maar ook Amerikanen, zelfs een hele forse Imperial van 2400 KG tot een Renault 4 bestel in Renault kleuren.
Aan de andere kant van het pand ligt de spoorbaan tussen Utrecht en Amsterdam. Per dag komen hier 10 duizenden mensen voorbij. Ze moesten eens weten wat voor moois hier zou staan.Bij sommige bedrijven heb je het gevoel dat het van die gladjanussen zijn, maar niet bij van der Meij. Betaalbaar autorijden voor een eerlijke prijs. Als Bart zou zeggen : die auto is goed dan geloof ik dat. Anders hou je het ook niet al meer dan 30 jaar vol in dit vak.
Cilinders zo groot als conservenblikken.Op een gegeven moment ging Bart van der Meij ons voor naar zijn huis waar ook “moois” in de garage zou staan. Dit was dus ook zo. Wanneer zag u voor het laatst een Hudson ? In de Disneyfilm Cars speelde hij een hoofdrol. Bart had er twee staan, een Hudson Hornet en een Commodore. Hij vertelde over de Cilinders die zo groot waren in omvang als conservenblikken.
In de Hornet lag een zescilinder met een inhoud van over de 5 liter. Zo’n blok blijft wel heel. Dat is heel wat anders als de auto’s van tegenwoordig die qua cilinderinhoud eigenlijk altijd op hun tenen moeten lopen. Ik heb nu verschillende techniekmensen gesproken en ze geven allemaal aan dat de kans op olieverbruik en dat het eerder aan het eind van hun latijn is logisch is. Hoezo dan duurzaam ? Misschien kunnen die groene rakkers dat eens uitleggen met hun theoretisch gezwam ?Op de terugweg heb ik mijn Beierse 2.5 liter zescilinder ook maar eens laten draven op de A28. Kontje naar beneden en het neusje omhoog. 30 Jaar oud en ik vlamde ze allemaal voorbij. Ik weet het mag ook niet, maar af en toe een beetje ondeugend is ook wel leuk.