Door Ron den Hartog
Met een grote groep van 16 leden werd de Oldtimer Club Leusden zaterdag 12 oktober welkom geheten door Jelle de Vries, eigenaar van Italauto in Achterveld, en Kees van Stokkum.Kees begon de onderneming in 1982 en bouwde samen met een Ferrari agentschap tot 2005 het bedrijf uit. In 2018 nam Jelle, sinds 1992 werkzaam bij Italauto,de zaak over. Opvallend voor ons als bezoekers was de hoge mate van vakkennis en liefde voor Italiaanse autotechniek welke aan de dag wordt gelegd. Enthousiast werd ons verteld hoe conventionele hoogwaardige techniek zich verhoudt tot moderne materialen, zoals de E10 toevoeging aan Euro 95 benzine.
Met 5 medewerkers wordt aan zo’n 15 automobielen tegelijk gewerkt. Interessant dat de monteurs allen opgeleid zijn met moderne, digitale, autotechniek en juist bij Italauto zich “terugwaarts” leerden bekwamen op de hoogwaardige, maar conventionele techniek van mechanisch complexe carburateurafstelling en stroboscoop.
In een hal van 560 m2 wordt, zo werd uitgelegd, gedurende de zomermaanden vooral service en onderhoud gepleegd, en wel voornamelijk aan auto’s van voor het bouwjaar 2000. Zoals Jelle uitlegt: “meestal omdat de eigenaren pas bij mooi weer in de late lente reageren en een servicebeurt aanvragen!” Het is dan ook vooral in de wintermaanden dat men de tijd neemt om grote restauratieklussen aan te pakken voor een clientele uit de gehele Benelux maar ook zelfs uit de VS en Canada!
Omdat de benzine inspuitingstechniek en de digitale uitlezing van motor problemen zich pas in de beginjaren ’90 begon te ontwikkelen, bevindt Italauto zich knap op het grensvlak van conventionele en moderne autotechniek. Zo wordt op de entresol van 240 m2 aan een breed scala van motoren gewerkt, We waren getuige van een prachtig geordende en opgeruimde ruimte waar meerdere 12 cilinder Ferrari en 6 – en 4 cilinder Fiat motoren volledig in delen op tafels lagen uitgestald. Zo schoon hadden wij een garage nog maar zelden gezien.
Alle auto’s worden stofvrij opgeslagen als er niet aan wordt gewerkt en dat alles maakt een degelijke, moderne, en hoogwaardige indruk. Het werd ons wel duidelijk dat eigenaren van auto’s die meerdere tonnen waard zijn graag naar Achterveld komen voor restauratie en/of onderhoud.
We mochten prachtige auto’s bewonderen, waaronder een Lancia Aurela met origineel rechts stuur, en een prachtige zilvergrijze Maserati 3500 GT uit 1957 die voor 2 ton, weliswaar extern, gerestaureerd was maar voor een volledige motorrevisie naar Italauto is gebracht.
Het was een inspirerend bezoek op deze toch wel ietwat druilerige zaterdag ochtend!