Door Ron den Hertog
Op zaterdag 9 november was de Oldtimer Club Leusden te gast bij de firma Van Ravenhorst in Barneveld.
Onder het genot van een stuk heuse Barnevelder tulband en koffie vertelde Dick van Ravenhorst enthousiast over de geschiedenis van dit alweer ruim 100 jaar oude bedrijf, dat in 1917 begon als klein carrosseriebedrijfje in het centrum van Barneveld. Vandaag de dag is het bedrijf, met zo’n 35 medewerkers, toonaangevend in de wereld op het gebied van klant-specifieke opbouw van transportvoertuigen voor m.n. de pluimvee industrie.
Onder het genot van een stuk heuse Barnevelder tulband en koffie vertelde Dick van Ravenhorst enthousiast over de geschiedenis van dit alweer ruim 100 jaar oude bedrijf, dat in 1917 begon als klein carrosseriebedrijfje in het centrum van Barneveld. Vandaag de dag is het bedrijf, met zo’n 35 medewerkers, toonaangevend in de wereld op het gebied van klant-specifieke opbouw van transportvoertuigen voor m.n. de pluimvee industrie.
Zo leerden we veel over het complexe transport van 180.000 kippenkuikens, de warmteontwikkeling tijdens het transport omdat ieder kuiken 0,3 W warmte uitstoot, en dus ook de immense, dubbel uitgevoerde, koeling welke gelijk verdeeld moet worden over de 4 meter hoge vrachtwagens.
Er werd enthousiast gediscussieerd over de vele exportlanden, zo ver weg als Australië en Nieuw-Zeeland, en dat alles zonder enige vorm van actieve buitendienst! Kwaliteit en faam dragen ver, zo bleek uit de presentatie.
In een productiehal van ruim 5000 m2 worden transportvoertuigen gemodificeerd cq afgebouwd met voorzieningen als koeltechniek, verwarming, vloerliften maar ook GSM-communicatietechnologie en data voorziening. Zo kan men wereldwijd en op elk moment van de dag elke wagen volgen en de conditie ervan vaststellen.
Dick en ontwerper Frederik leidden ons rond in de fabriekshal waar we met eigen ogen konden zien hoe e.e.a. tot stand komt.
Zoals Dick vertelde wordt elke wagen als project gezien, en is een projectteam verantwoordelijk voor het eindresultaat.
Er is dus geen productieleider aanwezig! We zagen de immense spuitcabine waar ook op zaterdag nog gewerkt wordt omdat de nodige deadlines gehaald moeten worden.
Zoals Dick vertelde wordt elke wagen als project gezien, en is een projectteam verantwoordelijk voor het eindresultaat.
Er is dus geen productieleider aanwezig! We zagen de immense spuitcabine waar ook op zaterdag nog gewerkt wordt omdat de nodige deadlines gehaald moeten worden.
Met een opkomst van zo’n 14 man was de OCL weer goed vertegenwoordigd en we kunnen concluderen dat dit weer een bijzonder boeiend techno-bezoek was.
In de bedrijfsgangen op weg naar buiten werd er nog enthousiast nagepraat.
Namens het bestuur dank ik Kees van Stokkum die deze dag mogelijk heeft gemaakt.
In de bedrijfsgangen op weg naar buiten werd er nog enthousiast nagepraat.
Namens het bestuur dank ik Kees van Stokkum die deze dag mogelijk heeft gemaakt.